Vertrouwenspersoon


Als hockeyclub vinden we het belangrijk dat leden en vrijwilligers op adequate en veilige wijze informatie kunnen vragen over en melding kunnen maken van ongewenste omgangsvormen en integriteitsschendingen. Hiervoor kun je terecht bij onze vertrouwenspersoon: Sebastiaan Gulickx. 
Sebastiaan is te bereiken via
[email protected] of via + 31 6 51254760.


Waarvoor kan je onder andere terecht bij de vertrouwenspersoon:

  • Bedreiging, pesten en gepest worden.
  • Het gevoel hebben dat je er door je huidskleur, geloof of seksuele voorkeur niet bij hoort.
  • Grensoverschrijdend gedrag: de manier waarop je benaderd en/of aangeraakt wordt door een teamlid, trainer of coach ervaar je als onprettig.
  • Je voelt je niet veilig op de club of op het hockeyveld.
  • Een vermoeden van ‘grensoverschrijdend gedrag: je denkt dat iemand in jouw directe omgeving hier mee te maken heeft.
  • Je maakt je zorgen over de wijze waarop er met je kind wordt omgegaan binnen de vereniging/het team.
  • Je vraagt je af of jouw gedrag als trainer en/of coach verstandig is.
  • Iemand heeft je direct of indirect beticht van ontoelaatbaar gedrag.
  • Het feit of je vraag bij de vertrouwenspersoon van hockeyclub Gilze-Rijen op de juiste plaats is.
  • Het ervaren van machtsmisbruik.
  • Bij signalen van (seksuele) intimidatie.
  • Een andersoortige ongewenste situatie.

 

Het vervolg van deze pagina gaat over het vastleggen waarlangs klachten van leden en vrijwilligers van HCGR over het handelen van mensen richting elkaar gemeld en behandeld kunnen worden. Daarbij worden de belangen van alle betrokkenen en hun recht op een zorgvuldige behandeling gerespecteerd. Als het niet lukt om de ander aan te spreken of er samen uit te komen met je coach/teamgenoot/of mede vrijwilliger, dan is het goed als er beroep gedaan kan worden op een onafhankelijk persoon.

 

Waarvoor kan je bij de vertrouwenspersoon terecht?

Je kunt bij de vertrouwenspersoon terecht wanneer onenigheden met leden/coaches/vrijwilligers of een ander onoverbrugbaar zijn, bijvoorbeeld op het gebied van omgang, communicatie en wijze van besturen.


Voor zaken die de integriteit aangaan zoals het melden van misstanden of om zaken die schade doen aan Hockeyclub Gilze Rijen. Je kunt de vertrouwenspersoon ook benaderen om te sparren of als je behoefte hebt aan een luisterend oor. Alles wat je vertelt blijft vertrouwelijk, tenzij het gaat om ernstige strafbare feiten.


De vertrouwenspersoon staat naast je en neemt je probleem niet over want jij houdt de regie. Je krijgt hulp bij een passende keuze en krijgt begeleiding tijdens dit proces. De vertrouwenspersoon onderzoekt het aangedragen probleem en beoordeelt door welke instantie(s) of personen de behandeling het beste kan geschieden. Vervolgens adviseert hij/zij jou over wát te doen.

 

4.2 Werkwijze vertrouwenspersoon

De betrokkenheid van de vertrouwenspersoon kan drieledig zijn.

  1. De vertrouwenspersoon geeft advies, waarna de persoon zijn probleem zelf oplost zonder verdere inschakeling van de vertrouwenspersoon.
  2. De vertrouwenspersoon legt het probleem voor aan een persoon of instantie die het verder kan behandelen, waarbij de vertrouwenspersoon een eerste contact legt tussen de betreffende persoon of instantie en de persoon.
  3. De vertrouwenspersoon kan tijdens de behandeling van de kwestie optreden als bemiddelaar.

 

De vertrouwenspersoon kiest in overleg met jou de best passende aanpak en onderneemt alleen in overleg met jou actie. De vertrouwenspersoon draagt er zorg voor dat het vertrouwelijk karakter van de hem/haar ter beschikking gekomen informatie gewaarborgd blijft. Er is een geheimhoudingsplicht.

Wanneer de vertrouwenspersoon niet beschikbaar is, of er is geen klik met de vertrouwenspersoon is, kan men zich melden bij het bestuur.

 

4.3 De taken van een vertrouwenspersoon

  • Het verzorgen van eerste opvang van mensen die hulp en advies nodig hebben;
  • Het nagaan of een oplossing in de informele sfeer mogelijk is;
  • Informeren
  • Het begeleiden als de persoon de zaak aan de orde wil stellen bij commissies of het bestuur.
  • Het registreren van gevallen van ongewenst gedrag.

 

De vertrouwenspersoon houdt een registratie bij van ingediende meldingen en de behandeling ervan. Om in de toekomst structurele problemen te kunnen signaleren omvat de registratie ook de ingetrokken en anonieme klachten. Alle gegevens over een melding worden na vijf jaar vernietigd. De vertrouwenspersoon brengt jaarlijks aan het bestuur een geanonimiseerd verslag uit over de verrichte werkzaamheden. Een onderdeel van dit verslag is een overzicht van het aantal, de aard en de afhandeling van de gevallen, waarin personen zich tot een vertrouwenspersoon hebben gewend. Verder worden in het verslag ook de aanbevelingen opgenomen.

In ernstige gevallen zal de vertrouwenspersoon direct het bestuur op de hoogte stellen. Het is dan aan het bestuur eventuele maatregelen te treffen.